Nuttige Informatie

Hoe kom ik aan klanten?

Acquireren, het werven van nieuwe klanten, is van het hoogste belang voor je onderneming. Jij bent de ideale freelancer om in de behoeften van een bedrijf te voorzien. Jij weet dat, maar jouw potentiële klant heeft jou nooit eerder ontmoet. Je zult jezelf aan de man moeten brengen, maar hoe leg je nou dat eerste contact met een nieuwe relatie? We helpen je graag op weg!
 
Naar welke klanten ben je op zoek?
Jouw ideale klant voldoet aan bepaalde kenmerken die voor jou belangrijk zijn. Om je zoektocht naar een nieuwe klant te vergemakkelijken, kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  • In welke regio zoek je klanten?

  • In welke branche dient jouw potentiële klant actief te zijn?

  • Wat is de ideale bedrijfsgrootte van het bedrijf waarnaar je op zoekt bent?

  • Hoeveel jaar moet het bedrijf bestaan? Ben je op zoek naar starters of juist naar jarenlang gevestigde bedrijven?

  • Welke omstandigheden zijn voor jou ideaal (bijvoorbeeld een startend bedrijf, een organisatie die wil fuseren of een overname wil doen, een bedrijf dat af moet slanken)?

 
Hoe leg je het eerste contact?
Er bestaan meerdere verschillende contactmethoden voor acquireren. Te onderscheiden: directe en indirecte methoden. Met een directe methode leg je direct contact in een één-op-éénrelatie. Met een indirecte methode ligt het initiatief bij de potentiële klant om naar jou toe te komen.
 

Directe methoden

  • Familie, vrienden, kennissen

Jouw persoonlijke netwerk kan jou in contact brengen met een interessante klant.

  • Bezoek een workshop, seminar of congres

Meng je tussen de deelnemers en benader ze tijdens de pauzes voor een praatje.

  • Beurzen

Op een beurs kan je direct jouw product of diensten demonstreren aan jouw doelgroep. Wanneer het bedrijf zelf op een beurs staat kan je als bezoeker gemakkelijk contact leggen.

  • Direct-mail

Je verstuurt een brief,  flyer of brochure.

  • Telefonisch aanprijzen

Prijs je diensten of goederen aan door direct contact op te nemen via een telefonisch gesprek.

  • Organiseer bijeenkomsten

Acquireer door je diensten of goederen (direct of indirect) aan te prijzen via een door jou georganiseerde bijeenkomst.
 

Indirecte methoden

  • Website

Zorg dat je website up-to-date blijft door geregeld nieuwe informatie te plaatsen.

  • Referenties van je klanten

Laat een tevreden klant voor je spreken door een aanbeveling te vragen. Plaats deze positieve referentie bijvoorbeeld op je website of gebruik deze in de communicatie met jouw potentiële klanten.

  • Inzet social media

Zet social media (Twitter, Facebook, LinkedIn et cetera) op de juiste manier in. Deel kennis, verstrek gratis informatie, meng je in discussies.

  • Free publicity

Een persbericht sturen met interessant nieuws is gratis en zeer effectief.

  • Adverteren

Advertenties werken goed om naamsbekendheid te krijgen.

  • Vakbladen

Regelmatig publiceren in een vakblad vergroot je bekendheid bij je doelgroep.

  • Nieuwsbrief

Verstuur om de zoveel tijd een nieuwsbrief met interessant nieuws voor je relaties.

  • Geven van een interview of presentatie

Je kunt je doelgroep gericht bereiken via het geven van een interview of als gastspreker te fungeren op een bijeenkomst.
 

Selectief kiezen van contactmethoden
Kies de voor jou meest effectieve methode(n) uit. Houd bij het maken van jouw keuze rekening met je beschikbare tijd en budget.

Wij wensen je veel succes!